Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2007 04:20 - Мъжките списания в BG - публикация на списание ТЕМА
Автор: play Категория: Забавление   
Прочетен: 5134 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 29.01.2007 04:50


Красивите българки предпочитат чужденци

   

Родните хубавици вече избират дали да се съблекат за Playboy, Maxim или FHM. Списанията по чужд лиценз свалят дрехите и вдигат нивото с текстове, снимки, дизайн. Плюс това си разменят удари, типично по мъжки 

 

ЦВЕТАНА ЦАРЕВА, списание ТЕМА, 27 януари 2007

 

Вместо да гледат любимия си женски бой в кал, от няколко месеца те водят тиха война в мастило. Утвърденият Playboy, едногодишният Maxim и новороденият FHM се борят за най-трудния читател. Онзи, който предпочита да похарчи излишните си пари за комплект рибарски кукички или за мини боксова круша, вместо за списание.

Мъжът се назландисва, независимо че примамката са секси момичета на корицата и забавни текстове. По-мудно се осъзнава като консуматор, т.е. предпочита да лови риба, да се боксира с показалец и да не прави други излишни движения. Когато обаче посегне към списанието е доста претенциозен.

Развихрилата се конкуренция в сегмента се оказа полезна и за читателите, и за останалите печатни медии. Освен че съблякоха едни от най-красивите българки, мъжките списания вдигнаха летвата с качествени текстове, фотографии и дизайн. Очертаха и тенденция – бъдещето е на  чуждата матрица, не на домораслите марки.

Принадлежността към

 

световно семейство дава самочувствие

 

и повече възможности. “Дори най-мощният български екип е лимитиран в брейнсторминга. Maxim обаче има 25 международни издания. В тях не работят нечовешки гении, най-малкото пък ние сме такива. Но всеки допринася с някаква идея. И ако тя е родена в Англия например, винаги можем да я поискаме. Обратното също е в сила”, обяснява редакционният директор на Maxim Сашо Жеков. “Ключът към успеха е да си адаптивен. Можеш да имаш прекрасна формула, но да се провалиш, ако я пренесеш автоматично”, категоричен е оглавяващият FHM Емил Спахийски.  

Все пак не е ли твърде тясна сергията за маститите Playboy, Maxim и FHM?

“Най-смешно ми е когато някой редактор или издател, или пък музикант или кинаджия, започне да оправдава слабите си резултати с някаква стагнация на пазара или прочие глупости. Абе ти опитай да направиш нещо наистина хубаво - само че да е интересно не само на теб самия и на приятелския ти кръг, пък да видим дали няма да има успех...За целта обаче се изисква яко бачкане и по възможност мирогледът да ти е по-широк от кръгозора. Все трудни неща очевидно”, казва главният редактор на Playboy Георги Неделчев.

Мъжките издания по западен образец се съобразяват с Големия брат, т.е. с чуждия издател. Бъхтат здраво. Правят извънредни издания, пускат DVD-та с голи фотосесии, често удрят освежителна боя на "фасадата".  Гледат и да не падат под тиража, записан в лицензионния им договор.

От своя страна - без да повишават тон - родните редактори са си извоювали да показват повече плът отколкото изданията-бащи. Защото за разлика от американеца или британеца, българинът е облъчен с еротика. Кеф ти безплатното порно по кабеларката, кеф ти софтеротика в рекламата на мастика.

 

Родният Playboy например е “по-гол”

 

отколкото щатският и руският. По разкрепостени от него май са само бразилците и унгарците. Maxim и FHM също свалят повече дрехи от обичайното у нас, но въпреки това трябва да обяснява "защо на мацката не й се вижда всичко". “Какъв е смисълът да покажеш 57% от зърното, а не цялото”, възмути се преди време читател, явно притеснен от зърнена криза в родината. ”Ако една жена е секси и е заснета добре, би могла да е по-приятна за окото, отколкото чисто голата, на която нещо й липсва. Смятаме, че все нещо трябва да остане на въображението. А й се предполага, че читателите ни са виждали гола жена”, твърдят от Maxim и от името на скритите 43 процента.

Да не забравяме също, че мъжките издания са женски. Над 50 на сто от купувачите им са от нежния пол. Издателите изтъкват този факт пред рекламодателите, които залагат на активния консуматор. “Смело мога да кажа, че Maxim е първото толкова директно мъжко списание у нас. С мъжки теми и на моменти хашлашко чувство за хумор", хвалят се от Maxim. В списанието усилено работят за читатели между 25 и 30 години. Горе-долу в същия сегмент се цели и FHM.

“Да, четат ни и доста жени. Чете ни цялото семейство всъщност. Не се срамувам от това. Какво да направим, като списанието ни е добро, а повечето от останалите – не чак толкова? Да се опасяваш от това че те четат и жени, в България просто означава да не искаш да имаш достатъчно читатели. Много от тях не пропускат и Playboy, колекционират го”, твърди Георги Неделчев. 

На пръв поглед мъжките списания си приличат. Предлагат красиви момичета, коли, спорт, джажди, създават ти усещане за принадлежност към интересна категория и солидарно страдат от интернет пиратството. Фотосесиите се ъплоудват в мрежата 2 часа след като изданията са на пазара.

С приликите обаче дотук.  Playboy категорично се разграничава от т.нар. lads mags, каквито се водят Maxim и FHM. Претендира, че прави по-сериозна журналистика. Гордее се с 50 и кусур годишната си история, с отворилите наскоро издания в Аржентина, Венецуела, Индонезия, Украйна и Грузия, с тираж над 5 млн. само в Щатите. "При цялото ми уважение, но на мен Playboy ми е скучно списание” – казва от своя страна Сашо Жеков от Maxim – Ако трябва да се борим с някое списание, то ще е с по-живо, раздвижено и забавно. FHM обаче засега стрелят с халосни патрони”.

В подобно военно положение егото на главният редактор трябва да е непробиваемо. Нужно ли е обаче да си Хю Хефнър, за да си убедителен?

 

Поддържането на имидж е част от тази професия

 

И моделите, и читателите ни обичат да си имат работа с респектираща личност, на която си заслужава да се довериш, да й ръкопляскаш или да й завиждаш. Разбира се, изкушенията са много, но ние не сме се самозабравили. Даже откакто съм в Playboy си налагам доста повече задръжки в личния живот, отколкото преди това.”, казва Неделчев. “Ако аз или Нойзи (Ивайло Цветков, главният редактор на Maxim) пишем, че сме обградени от манекенки, значи наистина сме  обградени. Сега не пишем такива неща, значи не сме. Въобще целта е да забавляваме хората, да им дадем нова информация, да покажем, че историята е по-важна от авторите й. Но честно казано, виждам заемки в чужди списания от нашето. Това не е за пръв път. Почти не е имало списание, което да сме започвали и да не е повлияло по някакъв начин”, казва скромно Сашо Жеков. На въпроса за мачо имиджа Спахийски иронично предлага: “Поддържай го ти”.  Как пък не.

 

 

ПРЯКА РЕЧ 

Главният редактор на Playboy Георги Неделчев: 


Във всяка жена намирам по нещо привлекателно. И това е голям проблем

 

- Жоро, разклати ли се комфортът на Playboy с  появата  на Maxim и FHM?                                    

-         Не. За съжаление не. Лично аз я очаквах с по-голяма надежда да се освежим. Няма нищо по-тягостно от комфорта, породен от липсата на съперничество, уверявам те.

-         Конкуренцията повлия ли на съдържанието, на количеството реклама, на самочувствието на екипа?

-          Ние в Playboy не сме хора, които се радват на чуждите неуспехи. Самочувствието ни е достатъчно високо, а колкото до рекламата ни – тя се увеличава – и като брой страници, и като приходи, и това може лесно да се провери. Казвал съм го и друг път – излизането на нови мъжки списания ни утвърди още повече, защото за много хора стана ясно, че тази работа не се оказа толкова лесна. И че явно ние се справяме по-добре, отколкото първоначално им се е струвало.

-          Защо мъжките списания по западен лиценз държат по-високо летвата като текстове и дизайн в сравнение с женските и т.н. general?

-          По принцип мъжът е по-претенциозен купувач и читател. По-рядко си дава парите за списания, но даде ли ги – иска да са на ниво и да не му губят времето с празни приказки. Обикновено чете почти всичко и то доста критично. Докато жените се радват на по-елементарни и лесно постижими неща - ефектна корица, подарък, опакован заедно със списанието, любопитен тест, хороскоп... Има и субективен фактор за това, което си забелязала. Просто за Playboy и Maxim, например, работят най-добрите и скъпоплатени журналисти, фотографи и дизайнери в страната.

-          Кои са основните критерии една жена да попадне в Playboy? Личните ти критерии решаващи ли са при избора на момиче?

-          Конкретно аз съм голям позитивист по отношение на жените. У всяка намирам по нещо привлекателно. Голям проблем. Затова избягвам да имам единствената дума по въпроса. А и мирогледът на едно списание никога не бива да съвпада с кръгозора на главния му редактор - въпреки че в България такива примери изобщо не липсват. Решенията за момичетата в Playboy се взимат колективно – редактори, фотографи, арт-директор, издатели.

-          Кои са петте ви най-продавани корици?

-          Освен историческия първи брой, излязъл през пролетта на 2002-а, сред най-продаваните са тези с Венета Райкова, Венета Харизанова, Зара, Камелия и тризначките от “Биг Брадър”. Мисля, че ги подредих хронологично.

-          А най-зле приетите и най-критикуваните? Имаше остра реакция към тризначките в Playboy, беше ли подготвен за нея?

-          Зле приети броеве не сме имали. Колкото до критикувани – какво значи критикувани? Ако се съобразяваме с мнението на вечния 1% мърморковци, които с пяна на устата оплюват една знаменитост, право пропорционално на нейната популярност, то тогава не би трябвало да издаваме никакъв Playboy. Питаш ме за броя с тризначките. Ти опита ли се да си го купиш отнякъде примерно седмица след излизането му на пазара и дали успя? Тризначките от една страна са биологичен феномен, който щеше да е интересен дори и ако бяха тотално неизвестни жителки на квартал “Еленово”. От друга - една от тях победи, при свободен национален вот, в най-гледаното риалити шоу в тази страна. Мислиш ли че съм имал колебания относно корицата “Вяра, Надежда и Любов за Коледа”?

-          Някои момичета се снимат в Playboy с надеждата да направят кариера или да съживят вече съществуваща такава. Не надценяват ли прекалено списанието като трамплин? Би ли дал примери за успешно капитализиране на плейбойската слава на родна почва?

-          Примери има много, но всичко опира до личните качества. Риалити-звезди като Зара и Силвия например се радват на добри кариери и популярност след нашата корица. Мариела от Star Academy обаче се позагуби, въпреки че е изключително красива и същевременно талантлива. Едва наскоро се заговори, че има записан сингъл. Хонорарите и участията на Камелия след Playboy нараснаха неколкократно. Жасмина от “Сделка или не” често ми признава, че голяма част от изявите си напоследък дължи именно на тласъка, който Playboy й даде. Николета Лозанова, Playmate България 2006, е редовна участничка в тв шоута, видеоклипове на наши и чужди звезди, търсят я непрекъснато за фотосесии... Но, разбира се, има и момичета, които не са съумели да се възползват адекватно от славата, която списанието им носи. Пак казвам – въпрос на лични качества, на характер.

-         Обвиняват те в чалгизиране на списанието. Освен фотосесии с фолкпевици има и интервюта с представители на жанра. Какво ще отговориш (изпееш)?

-          Когато срещна толкова интересна личност и умна поп-певица, колкото е Ивана, която очевидно визираш – обещавам тутакси да я интервюирам. Някакви предложения? Мисля че успях да го докарам в ритъм 7/8-и.


ЕДНО КЪМ ЕДНО

Главният редактор на FHM Емил Спахийски:

Днес пиша за якобинците, утре - за Десислава

 

-          Емо, каква е формулата на FHM?

-          Funny, sexy, useful, т.е. забавно, секси, полезно. Този тип списание се появява в средата на 90-те. Младите търсят четиво, което не ги занимава с политика, но е интересно, не е хумористичен вестник, но е смешно, и е секси, без да минава границите на добрия вкус. Формулата работи отлично. Българското издание на FHM е 31-ото в света.

-          Отскоро сте на пазара, но все пак имаш ли наблюдения как се движите?

-          След първия брой получихме над 80 писма, което никак не е малко. Пуснахме 27 000 тираж, продадохме над 22 000. При втория брой се запазва същата тенденция, която ни поставя сред лидерите на пазара. Между събирането на екипа и пускането на броя имаше само 45 дни. Самите англичани се изненадаха, че може да има такава бързина и качество.

-          Стъпихте след Playboy и Maxim, какви са козовете ви?

-          Имаме много добри рубрики. Например “Момичета на канапето”, в които се снимат обикновени жени, които можеш да видиш в ЦУМ или във фризьорски салон, и откровено отговарят на секс въпроси. Снимаме и красавици в работна среда. Една от тях – продавачка в магазин за дрехи, получи предложение за брак след фотосесията. В “Дарвинизъм” пък представяме животни, които изглеждат уникално и имат човешки навици. Рубриката е така написана, че да те накара да се хилиш. А разсмееш ли един читател, той е твой.

-          FHM обаче изпадна от сергията в Щатите и в Гърция...

-          Ние ползваме лиценза на FHM, но издателите ни са германците ARBOmedia. Инвестиционната им политика е много агресивна, миналата година са вложили над 12 млн. евро в медии. Освен това имат жесток контрол кое как се прави и за какво се харчат парите. В САЩ собственици на марката са Emap, които държат още 240 издания между които Arena, Empire, Q, Zoo. Предполагам, че са променили политиката си по отношение на FHM и ще препродатат лиценза. Все пак това е огромно списание, не става дума за фалит. Във Великобритания например това е продаваното мъжко издание. Там тиражът му върви нагоре, докато например на Maxim е паднал под 100 000.

-          Ти си едновременно политически коментатор в ежедневник и главен редактор на мъжко списание. Няма ли противоречие?

-          Все едно е дали пишеш за мода или правиш интервю с политик. И в двата случая трябва да си подготвен и да си вършиш работата като хората. Днес може да съм писал за якобинските кръгове, а утре да правя интервю с Десислава. Но това е полезно. Защото виждаш, че има един свят извън политиката и парното. Че съществува огромен кръг хора, които грам не се интересуват от това какво става в парламента. Когато правим т.нар. сериозна журналистика, забравяме за тях.  Атакуваме ги с послания от типа “Лошо е да се краде” или “Не на наркотиците”, които не “хващат”. Сериозната журналистика си гради пясъчни кули, а журналистите се смятат за велики. А хората само четат заглавията и си казват “Еба ти”.

 

.....................

“Maxim накара главните редактори на мъжки списания да се чувстват като идиоти”. Така поне твърди създателят му - британецът Феликс Денис. В българската редакция също не страдат от липса на самочувствие, когато изброяват особеностите на списанието:

 

- Езикът

“Тръгнахме по-агресивно – като език, стил и всичко останало, отколкото биха приели в други страни. Защото в сравнения с Великобритания или Америка сме по-разкрепостени по отношение на възприемане на секса, на това, което се нарича политическата коректност и т.н. В момента например в Англия тече чудовищен скандал покрай “Биг Брадър” за расистки обиди. Основният спонсор се оттегли, защото индийка и англичанка се наричат "прасе". В България не бихме се развълнували толкова. Едновременно обаче тук сме по-консервативни по отношение на списанията. Няма културата на четене, защото пазарът е едва на 15 години. 

- Хуморът

“Понякога оставаме неразбрани, защото майтапите ни са по-черни и по-абсурдистки. Но навсякъде по света хуморът на Maxim e такъв. В България обаче по-масов е този на Слави Трифонов”.

- Жените

“В страната ни няма динамика в светския живот, докато на запад пазарът е огромен и постоянно изскача нещо ново. Тук щом излезе "Биг Брадър" или друго шоу, всички го захапват и изцеждат. Ние обаче не сме вторачени непременно да слагаме знаменитости в Maxim, а жени, които са секси и имат какво да кажат. Не лягаме само върху любопитството на хората, които искат да видят някой “от телевизора” гол. Това ни се струва леко извратено, воайорско, самоцелно. В момента може да е известна симпатичната едра готвачка от “Биг Брадър”. Е, и нея ли да съблечем? Човек може да е красив на всякаква възраст, да е елегантен, фотогеничен, но това не означава, че е секси. Или че зад него има история, която можеш да развиеш. Ние например се гордеем с фотосесията на манекенката Катя Пенева. Когато я публикувахме ни се обадиха от Лондон и от къде ли още не, казаха: страхотна българка. Получи се реално взаимодействие вътре в семейството Maxim”.

- Екипът

“Мъжките списания пишат по едни и същи теми. Затова са важни добрите екипи, генериращи нестандартни идеи. Те се движат заедно, могат да си подават, да побеждават и да губят без да изпадат в криза. Нашият екип е добър, защото, за разлика от други, произвежда 85-90 процента български продукт.”

 



Тагове:   BG,   Мъжките,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: play
Категория: Забавление
Прочетен: 396851
Постинги: 61
Коментари: 14
Гласове: 209
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031