Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Статии и интервюта от българското издание на списание Playboy и вестниците "Монитор" и "Телеграф". Написани или подбрани от редактора Георги Неделчев.
Автор: play Категория: Забавление
Прочетен: 315278 Постинги: 61 Коментари: 14
Постинги в блога от Декември, 2007 г.

Гледате ли какво става?

 

Никога досега не е имало толкова силна конкуренция в тв ефира. Кой печели и кой губи от това?

 

ГЕОРГИ НЕДЕЛЧЕВ

 

Не ни стигаше конкуренцията между “Сървайвър”, “Пълна промяна” и “Островът на изкушението”, ами сега трябва да търсим време и за новия канал TV2. В апогея на най-силния телевизионен сезон стартът на амбициозната национална мрежа с червеното лого вещае не просто пълно ангажиране на зрителското внимание, но и рекордно високо напрежение в българския телевизионен пазар. От така създалата се ситуация има и печеливши, и потърпевши.

Ползата за аудиторията е че се сблъсква с програма от ново поколение – с много по-динамично, стигащо чак до агресивност, съдържание, модерна графична опаковка и претенции за интерактивност, които тепърва ще се изпълват със съдържание. Достатъчно е само за 15 минути да погледаш TV2, след което за сравнение да превключиш на някой друг канал – например на bTV, Канал 1 или TV7. Ще ти се стори, че си попаднал на забавен каданс или на стоп-кадър.

В българските си предавания новата телевизия е заложила изцяло на познати имена и лица – Азис, Катерина Евро, Дим Дуков, Георги Любенов, Жоро Пентаграма. Това е нож с две остриета, тъй като винаги има риск от пренасищане. Прави впечатление, че за стълбовете на програмата си – “Шоуто на Азис” и “Пирамида”, каналът

 

залага на скандални водещи,

 

които обичат да преекспонират нестандартната си сексуална ориентация. Скандална беше и рекламната кампания, с която TV2 се появи по тротоарите на София. Рискът да бъде загубена част от консервативната семейна аудитория обаче явно е по-малък проблем в сравнение с опасността новата програма да остане незабелязана. Свой принос във вдиганата на екрана гюрултията дават и лица, познати от скандално нашумели предавания като “Биг Брадър” и “Голямата уста” – варненският общинар Веселин Данов, устатата журналистка Руслана Попова, най-известният шофьор на републиката Ники Китаеца.

Продуцирането на “Шоуто на Азис” е възложено на “СИА адвъртайзинг”, което неминуемо предизвиква ревност у конкурентната Нова телевизия. Именно там екипът на Нико Тупарев реализира най-рейтинговите си проекти досега – “Биг Брадър”, “Стани богат”, а в момента и “Островът на изкушението”. “Пирамида” пък доскоро бе част от програмата на bTV

 

още един удар, нанесен директно върху пряк конкурент

 

за зрителския рейтинг.

Важна част от 7-часовата програма на новия канал (с повторения на всичко в останалата част от денонощието) е американското риалити “Стажантът” (The Apprentice), в което милиардерът Доналд Тръмп си избира високоплатен служител измежду 16 кандидати от двата пола. Създадено от автора на “Сървайвър” Марк Бърнет, това шоу е много по-динамично, креативно и същевременно екзотично за гледане отколкото което и да било друго предаване от същия жанр. На фона на “Стажантът” (може би по-правилният превод би бил “Чиракът”), риалити-серии като “Мюзик Айдъл” изглеждат като аматьорски вечеринки, а “Сървайвър” – като състезание “Бързи, смели, сръчни” или “При нас е весело”, само че на екзотичен остров. Въпросът е дали амбициозният нов канал ще бъде в състояние в обозримо бъдеще да предложи и риалити-шоу с български участници, с което окончателно би застрашил хегемонията на Нова телевизия в този жанр.

На този етап в TV2

 

липсват два много важни елемента

 

от програмата на един канал с национални претенции - новинарски емисии и спорт.

Отсъствието на новини донякъде се компенсира от злободневния публицистичен характер на “Пирамида”, но дали това е достатъчно? Информационните емисии са тежко финансово бреме за всяка телевизия, но именно те й придават онова усещане за престиж и важност, което един зрител, а и един рекламодател, очакват от национална медия с подобни мащаби. Засега омерзението на по-голямата част от населението от политиката работи в полза на подобна “анти-новинарска” стратегия. Същевременно обаче така остава една много сериозна причина голяма част от зрителите все пак да прибягват до дистанционното си – в 19, 20, 22 или 23.30 ч.

Липсата на спортни предавания също е сериозен минус, който най-малкото до пролетта ще попречи на TV2 да бъде пълноценен конкурент на трите национални телевизии както и на TV7 и “Диемите”. Интересен въпрос е дали изобщо е останала незапълнена спортна ниша и с какви точно състезания каналът на Огнян Димов и ще се опита да спечели мъжката аудитория догодина.

Хитовите сериали са друг телевизионен феномен, с който TV2 засега не може да съперничи на конкурентите си. Лидер в това отношение си остава Нова, където вървят “Изгубени”, “От местопрестъплението”, “Грозната Бети”, “Д-р Хаус”, “Бягство от затвора” и “Лас Вегас”. В bTV са “Отчаяни съпруги”, “Анатомията на Грей” и “Специален отряд”. По Канала пък върви вечната поредица “Дързост и красота”, която кове висок рейтинг независимо от часовия пояс, в който решат да я препрограмират. На този фон TV2 засега не блести с нито едно истински хитово заглавие, въпреки че сериалите очевидно са заложени като важен елемент в концепцията на новия канал.

Светското предаване “Градски легенди” се очертава като

 

пряк конкурент на Венета Райкова

 

и нейното “Горещо” по Нова телевизия, както и на “Елит” по Канал 1. То е поверено на младата Виолета Сечкова, която доскоро водеше Showbuzz по GTV. Бившата манекенка и асистентка на Иван и Андрей в “Сблъсък” се справя изненадващо добре с интервютата и поднасянето на пикантните клюки. Тя обаче не притежава иронията и настъпателността на именитата си конкурентка от късния съботен ефир на Нова. С амбициозната си опаковка и студио “Градски легенди” е замислено като стълб в програмата на TV2, но точно тук е напълно възможно очакванията да се окажат по-големи от резултатите.

Скандалното руско ток-шоу “Окна”, в което гостите в студиото са подстрекавани да се карат и дори да се бият помежду си, е още един пример за агресивно забавление от нов тип, който телевизията налага на българския пазар. На фона на скандалите между руснаци и техните тъщи или бивши им приятелки, разправиите, които сме свикнали да гледаме в нашенските шоута, изглеждат като люлчина песен.

Засега

 

основен потърпевш от инвазията на TV2

 

в българския ефир е каналът на съпрузите Диляна Грозданова и Любомир Павлов TV7. Още в деня на старта – 25 ноември, Кеворк Кеворкян гостува в “Отзвук” и отправи директни нападки към Красимир Гергов и начина, по който е регламентирана появата на новата телевизия в националния ефир. Обвиненията стигнаха чак до президента Първанов. Показателен беше фактът, че Кеворкян и Грозданова далеч не бяха единодушни по всички засегнати въпроси и теми – например в отношението си към бившия и сегашния главен прокурор на републиката. Обединяването им в общ фронт срещу TV2 обаче е показателно за перспективите пред новата програма да се позиционира като водещ фактор в българското тв пространство.

 

В по-далечна перспектива

 

най-много загуби от старта на TV2 ще претърпи Нова телевизия. Силният риалити-елемент и агресивната публицистика доскоро бяха нейна запазена марка. “VIP брадърите” Дим Дуков и Азис, подпомагани от американското риалити на Тръмп и руското скандалджийско шоу, постепенно обаче ще изместят фокуса на зрителския интерес към TV2.

От внезапно разразилата се яростна конкуренция публиката ще бъде не само печеливш, но и потърпевш. Битката за рейтинг, чиято кулминация се очаква напролет, ще доведе до все по-агресивни опити за привличане на зрителското внимание – нови ток-шоута (с по 10 секунди за изказване на мнение максимум), нови риалити-сериали, нови светско-клюкарски предавания. Аудиторията ще бъде привидно доволна от ставащото, но то ще бъде за сметка на опънатите й до крайност нерви.

 

Печеливши от небивалата конкуренция

 

между каналите са и телевизионните продуценти, всеки от които в предишните сезони мина през етапи на “немилост” пред босовете на националните канали. “СИА адвъртайзинг” ще бъде все по-ухажвана и от Нова, и от TV2. Магърдич Халваджиян и “Глобал филмс” ще получат възможности за реванш след неособено успешните си проекти “Стар Академи” и “Пълна промяна”. “Дрийм тийм” на Евтим Милошев сигурно ще получи още задачи в ефира на bTV, а екипът на Слави Трифонов, най-вероятно, ще се захване с продуциране на предавания и извън телевизията, за която работи в момента. Не би било изненадващ развой и ако Кеворк Кеворкян запретне ръкави и стартира някакъв свой проект съвместно с новите си съюзници от TV7...

Очертават се интересни и изпълнени с напрежение телевизионни месеци. Зрителят няма да има практическа възможност да следи всичко, което си заслужава. Тук е мястото да споменем за още един медиен феномен, който достига апогея си именно през този сезон – телевизията все по-сериозно се премества в Интернет. Ако в момента се направи едно проучване колко хора гледат едно шоу директно и колко - чрез файл, изтеглен впоследствие от мрежата, ще се установи, че първата цифра все повече намалява, а втората расте в геометрична прогресия...

Категория: Забавление
Прочетен: 3345 Коментари: 1 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: play
Категория: Забавление
Прочетен: 315278
Постинги: 61
Коментари: 14
Гласове: 209
Архив
Календар
«  Декември, 2007  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31